укр / рус / eng

Навіщо потрібен фірмовий стиль?

Навіщо потрібен фірмовий стиль?

Що таке фірмовий стиль і брендбук? Навіщо він потрібний, і як оцінити його якість? У цьому матеріалі, Ви знайдете прості відповіді на ці важливі для сучасної ділової людини питання…

Що таке фірмовий стиль?

Фірмовий стиль (він же «Корпоративний стиль», «Брендбук», «гайдлайн» або Сorporate identity ) – це система візуальної ідентифікації Вашої фірми, товару або послуги. Говорячи простими словами, це саме те, що візуально відрізняє Вашу компанію від інших їй подібних.

Технічно, фірмовий стиль – це набір візуальних постійних, які служать для створення впізнаваного образу компанії, товару або послуги.

По суті, фірмовий стиль включає в себе тільки:

– Основоположну ідею;

– Логотип;

– Фірмові кольори;

– Фірмові шрифти.

Іноді ще створюється додатковий графічний елемент, званий корпоративним інтегратором або, говорячи мовою психологів, візуальним паттерном. Інтегратором може виступити практично що або хто завгодно. Від корпоративного героя (зображення вигаданого або реального персонажа, що пов’язується з компанією, товаром або послугою) до абстрактної геометричної фігури, що служить лейтмотивом корпоративного дизайну.

Все інше, часто також зване фірмовим стилем, насправді, правильніше називати носіями фірмового стилю:

– Корпоративна документація (візитки, бланки, конверти і т.д.);

– Корпоративна атрибутика (прапорці, форма, значки, автомобілі, календарі, сувеніри, подарунки, стенди, полиці );

– Поліграфія (каталоги, буклети, ліфлети, листівки, плакати тощо);

– Інші комунікації (преса, зовнішня реклама, ТБ, радіо, Інтернет);

– Банк образів (рекомендовані до використання в рекламних комунікаціях візуальні рішення).

Будь-яка розсудлива людина обов’язково запитає: А що ж таке брендбук? Що таке гайдлайн? І взагалі, чому існує така плутанина?

Відповідь проста. За 20 років свого існування українська реклама так і не змогла створити ні єдиної більш – менш авторитетної школи. В результаті, весь цей час на ринку рекламних послуг панує цілковитий хаос. Зрозуміло, що в таких умовах більша частина людей в галузі, розмовляє «пташиною мовою». Ця мова являє собою грубу суміш з перекладених з англійської мови термінів, старих радянських понять, а в окремих випадках, і зовсім придумуються свої власні терміни, так, «для красного слівця».

Для того, щоб розібратися у всьому цьому, давайте докладно розглянемо весь процес створення фірмового стилю від початку і до самого кінця.

Етапи створення фірмового стилю

Весь процес створення фірмового стилю умовно можна розділити на кілька основних етапів:

Перший етап – конкурентний аналіз

На цьому етапі проводиться аналіз компаній конкурентів. Які підходи вони використовують? Наскільки вони успішні? Це потрібно для того, щоб банально не повторювати чужих помилок, а також щоб створити дійсно унікальний фірмовий стиль – не схожий на інші. Такий стиль буде вигідно відрізняти Вашу компанію від конкурентів, добре запам’ятовуватися і, згодом, дозволить Вам заощадити багато грошей.

Другий етап – аналіз Ваших переваг

Наступним кроком має стати вивчення переваг і недоліків Вашої компанії по відношенню до конкурентних компаній. Тільки зрозумівши свої реальні переваги можна приступати до створення основоположної ідеї.

Третій етап – створення основоположної ідеї

Цей етап характеризується формуванням смислового образу, який надалі послужить основою Вашого фірмового стилю. У цей образ зазвичай вкладається не тільки графічні зображення, а й рівень культурної освіти Вашої цільової аудиторії, географія і навіть політика продажів. Цілком очевидно, що логотип компанії, який реалізує одяг для пенсіонерів десь у Німеччині повинен вельми істотно відрізнятися від логотипу компанії, яка виробляє слабоалкогольні напої для молоді в Україні.

Четвертий етап – розробка фірмового стилю

В основі будь-якого фірмового стилю лежить логотип – унікальне зображення повної або скороченої назви організації, товару або послуги. Часто разом з зображенням назви використовується ще й спеціальний знак, символ компанії, товару або послуги. Таке поєднання дозволяє більш доступно висловити основну ідею, місію або філософію діяльності.

На початку розробки логотипу визначаються основні елементи: стиль, кольори і шрифти.

Після закінчення всіх робіт створюється керівництво щодо застосування фірмового стилю. По суті, це правила використання фірмового стилю на різних носіях. Ось це керівництво і називається гайдлайном або брендбуком.

Критерії оцінки фірмового стилю

Фірмовий стиль, як і будь-який інший рекламний продукт піддається об’єктивній оцінці. Знання конкурентів, розуміння потреб цільової аудиторії, усвідомлення власних переваг і недоліків, а також відомості про безпосередні функції фірмового стилю дозволяють з великою часткою впевненості прогнозувати його успішність.

У самій малій частці тут можна мислити категоріями «Подобається / не подобається». Ви не є своїм покупцем, тому подобатись повинне не Вам, а в першу чергу тим людям, на яких Ви розраховуєте, виробляючи свій товар або пропонуючи послугу.

Функції фірмового стилю

1. Служить виразом місії компанії, передає її кращі характеристики, відповідає за її ідентичність;

2. Створює враження про компанію, виступає її «обличчям»;

3. Забезпечує хороший контакт між свідомістю споживача і компанією;

4. Викликає естетичне задоволення, поетичні почуття, довіру;

5. Інформує про сферу діяльності компанії, її продуктах або послугах.

Виходячи з означених функцій можна досить легко вивести вимоги до ідеального фірмовому стилю.

Вимоги до фірмовому стилю:

– Унікальність;

– Запам’ятовуваність;

– Універсальність;

– Асоціативність;

– Виразність;

– Функціональність;

– Лаконічність.

Історія фірмового стилю

Офіційно вважається, що поняття «Фірмовий стиль» з’явилося в результаті посилення конкуренції на початку ХХ століття на території США. Все дуже просто, в кожній з галузей бізнесу на той час з’явилося багато конкуруючих між собою компаній. Перед думаючими підприємцями постало питання: Як виділити свою компанію, продукт або послугу серед десятків або навіть сотень компаній конкурентів? Рішенням стала поява системи візуальної ідентифікації або фірмового стилю.

Але, насправді, все почалося набагато раніше. Перші, з зареєстрованих наукою, логотипи з’явилися більше 7 тис. (!) Років тому на території сучасної Румунії (північно-західна історична область – Трансільванія).

У ті часи там спостерігалася ситуація за змістом схожа з подіями початку ХХ століття в США – розпочався серйозний економічний підйом. Серед людей того часу особливим попитом користувалися керамічні вироби господарського призначення. Попит народжує пропозицію, і в результаті, гончарне мистецтво стало переживати світанок. А разом з цим, як відомо, завжди приходить конкуренція.

Звичайно, що гончарі, які робили більш якісну кераміку, почали позначати свої вироби спеціальними особистими знаками. Так і з’явилися перші в історії логотипи.

Примітним є той факт, що «брендована» кераміка цінувалася стародавніми споживачами вище. Тільки за наявність на виробі відомого знака люди готові були платити набагато більшу ціну. Схожа ситуація спостерігається і сьогодні. Це відбувається тому, що зазвичай люди не купують товари. Купують їх якість, надійність, престижність або, наприклад , економічність. І тільки грамотно розроблений фірмовий стиль може стати першим кроком в тому, щоб надати звичайної речі або послугу подібне значення в очах споживача.

 

Сергій Хірвіч

Креативний директор

Арт-група ІМХО

укр / рус

Замовте зворотній дзвінок!

Залишіть контактні дані і ми зв'яжемося з вами протягом 7 годин